مرد هزار چهره آینه اخلاق ما

مطلبی در وبلاگ راز سر به مهر خواندم که علی رغم نظر بعضی از دوستان در مورد سریال نوروزی مرد هزار چهره حاوی مطلب بسیار قابل توجهی بود. به چالش کشیدن اخلاقیات و عرفیات جامعه هنر بی نظیر مهران مدیریست.


مهران مدیری و پیمان قاسم خانی با جرات سر در روزمرگی مردم خمار و گیج و گنگ می کنند و تعفن موجود در زندگی مردم کوچه و بازار ( ما) را به گونه ای قابل تحمل برای ما آشکار می کنند.جامعه ایران بر اساس شاخص های ارائه شده از جانب خود سیستم حاکم و آنچه روزانه همگی با آن در تماسیم ،حرکتی شتابنده به سوی انحتاطی بی پایان دارد.تمام آنچه در اقصی نقاط دنیا به عنوان اخلاق میشناسیم در جامعه ما واژه هایی پوچ و خنده دارند. اخلاق زندگی دسته جمعی، اخلاق رانندگی، اخلاق دینی، اخلاق ورزشی و ده ها زیر شاخه اخلاقی در جامعه ما به سرعتی باور ناپذیر در حال نابودی است و در واقع باید گفت که نابود شده است.


مهران مدیری و قاسم خانی بخصوص در شبهای برره به قلب این انحتاط تاخته اند. رسوم و آدابی که شاید در گذشته دور پایه ای و اساسی داشته اند به مرور زمان و با از دست دادن دلایل اصلی به پارادایم ها یی پوچ و دست و پا گیر تبدیل شده اند را با طنزی تیز نشان دادند و در عین حال روزگار حال و آنچه در گذر است را نیز بی نسیب نگذاشته اند.


در مرد هزار چهره مخاطب جامعه نیست در واقع مخاطب اصلی حامعه نیست. اینبار حاکمان سوژه اند. قدرت این عروس هزار داماد به طنزی زیبا در دستان مدیری و قاسم خانی تبدیل شده است. گریز های گهگاه ایندو در تطهیر چهره کلی اقشاری که نوک حمله به سمت آنهاست ، قابل قبول و بخشش است زیرا که در غیر این صورت پخش کل مجموعه با اشکال مواجه می شد. اما با این حال تاثیر بی اندازه قدرت بر روح کوچک آدمی بسیار زیبا به رخ کشیده شده ( مانند مقاله هوشنگ اسدی )

نظرات 1 + ارسال نظر
iVahid یکشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 08:24 ب.ظ http://persian.i-vahid.com/

من هم معتقدم نقد اصلی به ما مردمه و شرایطی که فراهم می‌کنیم برای مردان هزار چهره!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد